Tips Berniaga Ayam Segar - Pembekal Mesin Cabut Bulu Ayam

Sunday, May 3, 2020

Tips Berniaga Ayam Segar


Bercakap mengenai tempat menjual ayam segar, mungkin tempat yang terlintas di fikiran kita adalah tempat yang berlumpur, berbau dan kotor. Andaian ini memang benar. Contohnya menjual ayam segar di pasar. Sebilangan besar keadaan seperti itu. Tetapi pasar adalah salah satu pemacu utama ekonomi Malaysia. Ayam segar adalah salah satu komoditi yang pasti ada di setiap pasar. Tetapi siapa sangka ayam yang kelihatan kurang bersih itu sangat menguntungkan.

Peluang perniagaan menjual ayam segar, adalah peluang perniagaan yang sudah biasa didengar, dalam kehidupan seharian. Namun, berapa banyak orang yang tahu bahawa peluang perniagaan menjual ayam mempunyai keuntungan yang besar, sedangkan tiada modal yang diperlukan. Mengenai risiko menjual peluang perniagaan ayam segar tidak ada, kecuali perniagaan dengan modal sendiri.

1. Sediakan bahan yang diperlukan.
Ini adalah asas, tetapi satu elemen kejayaan yang penting adalah anda mempunyai akses mudah untuk mendapatkan alat, bahan dan sumber lain yang diperlukan. Mengumpulkan semua yang dekat dengan anda akan mengelakkan membuang masa untuk mencarinya, jadi pertimbangkan langkah ini sebagai strategi pengurusan masa.

2. Menjalin hubungan baik dengan penjual lain
Menjalin hubungan baik dengan penjual lain akan menambah pasaran untuk penjualan ayam segar. Sekiranya hubungan itu lancar, perniagaan juga akan berjalan lancar. Kadang kala jika pembeli datang ke salah satu penjual ayam, tetapi bahagian ayam yang dicari tidak ada, biasanya penjual akan merujuk ke tempat anda. Mereka juga membantu dalam pemasaran dan perdagangan, sistem ini sama bermanfaatnya.

3. Beri sedikit harga yang murah
Ingat, lebih baik kehabisan barang daripada mendapat keuntungan besar tetapi tidak kehabisan barang. Kerana ayam segar adalah yang paling diburu. Sekiranya sudah tak segar mesti dijual dengan harga murah. Sebenarnya ayam busuk boleh dijual semula dengan harga yang sangat rendah yang sudah tentu merugikan. Biasanya pembeli membeli ayam busuk untuk makanan ikan.

4. Tempat penjualan
Selain memilih tempat yang strategik. Perhatikan juga kebersihan tempat tersebut. Ada sebilangan orang yang tidak suka berbelanja di pasar kerana tempatnya penuh dan desakan para penjual.

5. Luaskan rangkaian sosial dan berkenalan dengan profesional
Keluarga dan rakan rapat mungkin menyokong anda, tetapi anda harus mempunyai lebih banyak arah untuk menyebarkan perniagaan anda dari mulut ke mulut. Pameran perdagangan tempatan dan telefon boleh menjadi kaedah yang berkesan. Rangkaian dalam talian adalah kaedah lain yang berkesan di mana anda boleh mengambil bahagian dalam forum dan kumpulan. Kaedah ini memberi anda lebih banyak peluang untuk meningkatkan kesedaran perkhidmatan anda.

6. Beri demo kepada pelanggan
Sekiranya anda dapat memberikan demonstrasi yang baik kepada orang-orang mengenai pekerjaan anda sebagai penyembelih, menunjukkan apa yang boleh anda lakukan atau berikan kepada pelanggan, tentu orang akan memikirkan anda apabila mereka memerlukan penyelesaian untuk masalah dan perkhidmatan mereka yang dapat anda berikan.

7. Jaga hubungan baik dengan orang walaupun bukan status pembeli.
Sekiranya seseorang tidak membeli ayam segar yang anda tawarkan, itu tidak bermaksud bahawa mereka tidak akan membelinya. Pastikan anda terus berhubungan dengan orang yang belum membeli produk dari anda, mereka mungkin mengesyorkan anda kepada seseorang yang akan membeli ayam anda.

8. Mengimbangkan tindakan dengan perancangan.
Salah satu perangkap kejayaan usahawan yang sering berlaku adalah terjebak dalam tindakan tanpa perancangan yang mencukupi. Dengan kata lain, anda keliru antara "kesibukan" dan "mengerjakan projek penting". Pendekatan terbaik adalah merancang beberapa matlamat anda dan kemudian mundur untuk membuat rancangan tindakan langkah demi langkah untuk mencapainya. Apabila anda mempunyai rancangan, sudah tiba masanya untuk bertindak.

No comments:

Post a Comment